fredag den 21. august 2015

Renshi 8

Gruppe 8

1. Marie
Solsikken vinker dovent i vinden
til pigen
der har sin nye solhat på
Som hun går der og nynner,
kan jeg ikke lade være med at tænke
at jeg også gerne ville lyse
selv med følsomme øjne
Det brænder kun lidt

2. Emma
Det brænder
På indersiden af øjenlågene
bølger orangerøde mønstre
nedadgående formationer
De flyder ud
danner cirkler
danser sirligt
lukkede linjer
der drejer
Lyset blænder

3. Nanette
jeg reder min seng
min dyne er cirkelformet
ville jeg være mere religiøs hvis ikke
paven var en mand.
jeg drikker cirkel kaffe

4. Marie
Situationsfornemmelser
overskueliggører

nuet

Kaffen er varm
Kaffen er sort
for mælken var sur
så nu dufter der kun af kaffe
Kaffen er stærk
Kaffen er bitter
sød har den aldrig været



5. Nanette
i Frankrig findes der 250
typer.sort marmor.
fin på den. find den på indersiden.
te drikkeri og vi taler om en
konkret farve. Kigger efter ham der burde spille
violin nu. Jeg er mere til lyden af 100 mg koffein cirkulere rundt i mit blodomløb.

6. Emma
i krig findes der tohundrede halvtriste
skæbner
De står side om side
men nærværet er snarere
bare en tilstedeværelse
end den er vedkommende
Vi er mere til. Vi ér mere
Det mærker vi
når vi drages
af violinsonater
og koffein-indtagelser
og serotonin-overførsler

7. Nanette
man kan vågne op
være gravid med en
verden man ikke elsker
mavekramper som en følge af
en mangel på nærvær og et resultat
af for meget. når man står side om side
er vi mindre.

8. Marie
Mine øjne er tunge
De hænger som pungen uden på en kænguru
Mon der bor nogen inde i mine øjenposer?
Der burde være rum nok
Jeg håber de kan lide lilla

9. Emma
Øjnene står på stilke.
Dét har jeg aldrig forstået.
For hvis mine øjne
stod på stængler
og slog rødder
så ville de kun
kunne skue over
et afgrænset rum
og nysgerrigheden
ved afsindigheden
ville være fortabt

10. Nanette
jeg kigger efter et tegn på død
en nøgen krop
et behov for at elske livet ihjel
11. Emma
vi maler med ord
hvert bogstav er et penselstrøg
hver sætning et motiv

12. Marie
Bollerne kommer friske ud af ovnen
Der dufter nybagt i hele lejligheden -
en duft der gennemtrænger alle sprækker
Ingen er i tvivl om, at der har været nogen i køkkenet
Men du har ikke lyst til boller
Men du får at vide, at det er, hvad der er
Du lukker dig inde
Vil bare være sammen med dig selv
har ikke lyst til boller
Men lugten hænger stadig fast i luften
Den forsvinder ikke
Ligesom når man lige har malet, sidder stanken fast på væggen

13. Emma
tapetet hænger i sprækker ned ad væggen
en krakeleret facade der afslører malingen bagved
Den er gul
den er grumset
som et grimt fortidslevn

14. Nanette
kartoffel. pommes, remo, sennep, citron, Peter Plys, Jackie Chan, æggeblomme, ost, for gammelt mælk. tis. betændelse, Mc dondals. tavlesvamp, idas regnjakke, Harald Nyborg, annanas juice, afrikaner tænder, smør, pac man, Hverdagslivets Psykopatologi



15. Marie
De små gule krummer ligger fordelt ud over hele sofabordet
Servietterne ligger beskidte, krøllet sammen i forvredne stillinger
Den grove sennep ligger snasket ud i store klumper
Og jeg sidder med den sidste pomfrit i min saltede hånd og overvejer,
om den måske smager lige så godt som dens forgængere

16. Emma
vi er fem
men der er ét
kun et tilbage
Jeg beslutter
at jeg gerne
må spise det.
De andre kan
umuligt være
uenige.
Det var jo mig
der bryggede
kaffe.

17. Marie
Som jeg står her og bager alene
går det op for mig,
at jeg glemte aftensmaden i går
Den står tilbage,
den er tilbagestående
ligesom min evne til at bage til to

18. Nanette
nogle mennesker kan ælte 10 kilo ler uden at blinke.

19. Marie
Da Gud formede mennesket
gjorde han det af ler
Jeg prøver også at forme mennesker
Men nu kan jeg ikke mer’

20. Emma
Af al verdens vælde og mystik
er det til stadighed
de mennesketomme
rum
der fascinerer mig mest
den storladenhed
man kun kan føle
i de landskaber
som civilisationen endnu ikke
har fået lov til at forpeste
de rum
hvor det at blive ‘bjergtaget’
kommer til sin ret
når omgivelserne er så
betagende
at det kan flytte bjerge
eller
når omgivelserne
ér bjerge.

21. Nanette
jeg staver mit navn bagfra. mens jeg spiser en banan og tænker på om Freud kunne lide kartoffelmos. en pludselig smerte i mine fingerspidser. og jeg tænker på en konkret dag, hvor jeg rørte ved dig. dine fingerspidser var mere hudløse. 2 mennesker kun 20 centimeter fra hinanden burde kunne elske hinanden mere. du sagde at du ikke kunne lide kartoffelmos.

22. Emma
jeg forestiller mig, at
mosset er en fløjlsblød pude
sådan som det ligger dér
med den pelsede overflade
og den grønne farve
der er så grøn,
at det næsten
er for meget.
jeg forestiller mig, at
jeg lander blødt
Og i næste nu
snubler og falder jeg
men stenen
under overfladen
har andre idéer
så jeg
fumler og stabler mig
med besvær
på benene
igen

23. Nanette
der går en ukendt mand forand mig, på kendte sten. han går i blå addida originals og jeg tænker på om han er i stand til at overdøve lyden af mælkeskummeren med sin stemme. bag ham er en rød mursten væg, lavet af en tysker som ikke forstår dansk, elsket af en dansker som ikke forstår noget. forand ham er en skaldet mand med en masse spørgsmål, en skaldet rødvindsdrikkende mand, som ikke ser den røde murstensvæg væg, som ikke ser de blå addiadas originals, han ser kun, manden der overdøver mælkeskummeren.  

24. Marie
Et øredøvende brag overdøver lyden af yndlingssangen i radioen. Øjensynligt naboen, der prøvede at bore et billede fast til væggen, for hullet ses nu kun alt for tydeligt ved siden af spejlet på den anden side, hvis nyslåede skår forvrænger mit ansigtsudtryk i tusinde dele.

25. Emma
Forvrængte
Fortrængte
Forvandlet
Forkvaklet
Forkullet
Forkuet
Forpulet
Forhutlet
Forpjusket
Forpustet
Forpestet
Forsænket
Fort - sæt

26. Marie
Forkert.
Hår i maden
Skår i glæden
Huller i tøjet.

I Kina spiser man hunde
på Mars er mændene grønne
og hvem kan ikke lide at gå rundt uden bukser på?

Hvorfor kan jeg så ikke få lov til at være en lille fyr med for store fødder, en grim næse og runde plastik-briller, der kun kostede en ti’er?

27. Nanette
Mars, bar.
Mickey, Mickey og Pluto.
ølandslejer og øjnæbler der vil mærk at de lever
og sjældent slår ihjel.
padehat. hatte pande.
en duft af sirup og en lyd af fluer.
alt kan spises hvis munden er stor nok.

 af Emma, Marie og Nanette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar